Plzeň hlavní nádraží
Plzeňské nádraží bylo zprovozněno roku 1862 jako součást České západní dráhy spojující Prahu s Plzní. Současná výpravní budova byla postavena v letech 1906–1907 podle návrhu architekta Rudolfa Štecha. Budova je postavena v novorenesančním a secesním slohu, přičemž secesní prvky jsou patrné zejména na štukové výzdobě a kovových detailech. Dominantou stavby je 40 metrů vysoká kupole. Během druhé světové války byla budova nádraží vážně poškozena spojeneckým bombardováním. Po válce prošla rekonstrukcí, během níž byl vestibul přestavěn podle návrhu architekta Josefa Václavíčka. Tato úprava byla dokončena v roce 1956 a zahrnovala socialisticko-realistickou výzdobu, včetně soch a keramických reliéfů. V roce 2024 byla dokončena velmi zdařilá rekonstrukce historické budovy.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází v přízemí u hlavního vchodu. Pokud půjdete z haly ven, pamětní deska je uvnitř po levé straně.
Tratě ve stanici
- 160 Plzeň – Žatec (- Most)
- 170 (Praha -) Beroun – Plzeň – Klatovy
- 176 Plzeň – Radnice
- 177 Plzeň – Bezdružice
- 178 (Praha -) Plzeň – Cheb
- 180 (Praha -) Plzeň – Domažlice – Furth im Wald
- 190 České Budějovice – Strakonice (- Plzeň)
- 191 Plzeň – Strakonice (- České Budějovice)
Jména železničářů
1939 – 1945
Za osvobození vlasti položili život za okupace a v květnovém odboji železniční zaměstnanci
- Adamec František
- Bělonožník Soběslav
- Bláha Emanuel
- Bláha Rudolf
- Blahník Václav
- Ing. Bouzek Václav
- Brejcha Jaroslav
- Brejžek Matouš
- Brožík František
- Břečka Josef
- Bureš Jaroslav
- Bušta Josef
- Černý Josef
- Čtvrtník Jaroslav
- Dlesk František
- Dobrovský František
- Dobrý Jaromír
- Dort Bohumil
- JUDr. Dosoudil Eugen
- Dvořák František
- Faktor Václav
- Fencl Jan
- Fořt Karel
- Franc Karel
- Frömer Alois
- Gabriel Václav
- Grund Alois
- Habada Josef
- Hájek Josef
- Havelka Rudolf
- Hlaváček Josef
- Hotový Jaroslav
- Hulmák Rudolf
- Chejlava Josef
- Javůrek Josef
- Jindra Antonín
- Ing. Jindra Emilián
- Jungmann Robert
- Kilián Augustín
- Klug Martin
- Kohla Karel
- Kolář Karel
- Komorous Jaroslav
- Kopecký Jan
- Koranda Eduard
- Krejčí Stanislav
- Ing. Krejčík Jan
- Kroupa Jan
- Lažanský Bohumil
- Leitner Josef
- Lojín Prokop
- Lukáš Josef
- Lukeš Břetislav
- Mácha Stanislav
- Maidl Josef
- Majer Bohumír
- Makovec Václav
- Marek František
- Mareš Josef
- Margold František
- Masopust František
- Mašl Antonín
- Matas Václav
- Matějka František
- Matějka Josef
- Michal Karel
- Mladý Antonín
- Moulis Josef
- Mráz Adolf
- Nesvorný Josef
- Netrh Josef
- Novotný Jindřich
- Novotný Vratislav
- Nový František
- Nový Josef
- Paidar Pavel
- Paul Jan
- Picek František
- Pilný František
- Pilvousek Ondřej
- Pittermann Jindřich
- Pravda Vladimír
- Prusík Josef
- Přibáň Jan
- Ing. Reimann Egon
- Richter Karel
- Ryba Jaroslav
- Schmiedl Jiří
- Silbernágl Václav
- Skalický Václav
- Stoklasa Václav
- Strejc Jaroslav
- Strych Václav
- Svoboda Jan
- Šedivý Karel
- Šimek Jan
- Šimice Vojtěch
- Škop Karel
- Škopek Vojtěch
- Škroud Bedřich
- Šlajchrt Václav
- Šmíd Josef
- Šmíd Václav
- Šperl František
- Šváb Rudolf
- Tejček Václav
- Tesař Josef
- Tesařík Alois
- Tomasy Jaroslav
- Tomka Jan
- Tyburec Josef
- Typlt Stanislav
- Uhlíř Karel
- Ulrich Čeněk
- Valtera Josef
- Vítovský František
- Vlček Karel
- Vopava Josef
- Voříšek Emanuel
- Votruba Otakar
- Weiland Otto
- Weis František
- Záchovský Jan
Čest jejich památce!
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení plzeňského hlavního nádraží najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.