Historie nádraží Ústí nad Orlicí

Železniční trať zde prochází od roku 1845, kdy byla zřízena spojnice z Olomouce přes Českou Třebovou do Prahy. Nádraží a s ním i nádražní budova však vznikly až později, v roce 1874, kdy byla postavena trať na Letohrad, Lichkov a Hanušovice.
Protože dráhy patřily dvěma různým společnostem – rakouské Společnosti státní dráhy a Rakouské severozápadní dráze – vzniklo uprostřed širokého nástupiště společné nádraží podle projektu architekta Rudolfa Freye. Jedná se o příklad venkovského nádraží Severozápadní dráhy, charakteristického použitím režného zdiva s nárožní bosáží, hrázděnou konstrukcí a sedlovou střechou.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlého železničáře se na nádraží v Ústí nad Orlicí nachází na historické cihlové budově a to pod střechou na verandě u koleje 2. Příchod je možný podchodem na druhé nástupiště a to po celý den.

Tratě ve stanici

  • 001 Praha – Česká Třebová – Přerov – Bohumín – Chałupki
  • 010 Kolín – Česká Třebová
  • 024 Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov, Lichkov – Międzylesie, Dolní Lipka – Hanušovice

Pamětní deska

Pamětní deska na nádraží v Ústí nad Orlicí

Pamětní deska na nádraží v Ústí nad Orlicí

Fotky byly pořízeny v květnu 2025.

Text na pamětní desce a jméno železničáře

Za osvobození vlasti položil život v květnovém odboji železniční zaměstnanec

  • Rudolf Paštika

Čest jeho památce

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Ústí nad Orlicí najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Souvisejicí jména

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy