Nádraží Žďár nad Sázavou
Když se plánovala první trať z Vídně (přes Brno) do Prahy, byla zvažována i varianta vedení trati přes Vysočinu. Kvůli nepříznivému kopcovitému terénu však bylo tehdy upřednostněno vedení železnice přes Olomouc a myšlenka na koleje přes Vysočinu zůstala stranou. S nápadem na železnici mezi Brnem, Tišnovem, Novým Městem na Moravě, Žďárem nad Sázavou a Přibyslaví přišlo družstvo zájemců vedených továrníkem a statkářem Mitrowským na konci 60. let 19. století. Myšlenka ale nebyla vládou podpořena. První vlak tak do Žďáru dorazil od Havlíčkova Brodu až v roce 1898. Jednalo se jen o lokální trať, která ve Žďáru nad Sázavou končila. Propojení s Brnem se nádraží dočkalo až v roce 1905, a to jednokolejnou železnicí vedenou přes Nové Město na Moravě a Tišnov.
Teprve ve 30. letech 20. století se začala připravovat výstavba nové rychlíkové spojnice Prahy a Brna. Úsek z Kolína do Německého Brodu měl využít stávající trať, která byla proto zdvoukolejněna. Výstavba druhého úseku ze Žďáru do Brna začala až v listopadu 1938, kdy československá vláda schválila výstavbu nové železnice Brno–Německý Brod, a to v nové trase mimo Nové Město na Moravě. Stavba dvoukolejné trati začala již roku 1939 a pokračovala do roku 1942, kdy byly práce přerušeny. Trať byla „dokončena“ až před Vánocemi roku 1953. Druhá kolej nové trati byla dokončena až v roce 1958 a elektrický provoz byl zahájen 7. listopadu 1966.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlého železničáře je umístěna na stěně nádražní budovy u prvního nástupiště, poblíž východu z nádraží. Pokud se nacházíte v hlavní hale žďárského nádraží, vydejte se vlevo směrem k druhému, bezbariérovému přístupu na nástupiště. Pamětní deska se nachází u výtahu a schodiště.
Tratě ve stanici
- 250 (Praha-) Havlíčkův Brod – Tišnov (- Brno)
- 256 Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov
Jméno železničáře
Za osvobození vlasti položil život v revolučních dnech r. 1945 železniční zaměstnanec
- Antonín Bláha
Čest jejich památce!
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Ostrožské Nové Vsi najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.