Nádraží v Hulíně
Stanice vznikla roku 1841 na Severní dráze císaře Ferdinanda, která spojovala Vídeň a Krakov. Nádraží bylo primárně určeno pro obsluhu města Kroměříže, které leží zhruba pět kilometrů odsud. Aby se předešlo požárům od odlétajících jisker z parních lokomotiv, byla trať vybudována mimo hustou zástavbu – ve východním směru za řekou Rusavou. Nádraží začalo sloužit pravidelnému provozu 1. září 1841. Od listopadu 1863 zde začal fungovat dvoukolejný provoz.
Ačkoliv to do města a k zámku v Kroměříži bylo jen pár kilometrů, byla roku 1879 založena akciová společnost Kroměřížská dráha. Ta zbudovala soukromou lokální trať Kroměříž–Hulín s novou hulínskou stanicí. Dne 22. září 1882 zprovoznila Kroměřížská dráha trať z Hulína do Holešova, která byla v listopadu téhož roku prodloužena do Bystřice pod Hostýnem. Trať Kroměříž–Hulín byla pak roku 1883 přeložena a zaústěna ze severního zhlaví, kde vznikla nová výpravní budova vedle stanice Severní dráhy.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází pod střechou verandy nádraží, u 1. nástupiště, poblíž čekárny.
Tratě ve stanici
- 303 Kojetín – Valašské Meziříčí
- 330 Přerov – Břeclav
Text a jména železničářů
Za osvobození vlasti položil život v revolučních dnech r. 1945 železniční zaměstnanec
- Mlčák Josef
V době poroby národa r. 1939 – 1945 byli popraveni v koncentračním táboře železniční zaměstnanci
- Kuchař Josef
- Kuneš Josef
Čest jejich památce
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Hulíně najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.