Přidej
komentář

Nádraží Velký Osek

Nádraží Velký Osek bylo postaveno na původní Rakouské severozápadní dráze (ÖNWB), která spojovala Vídeň a Berlín. Autorem typizované podoby stanice byl architekt Carl Schlimp. Stavba začala v roce 1869 a už 20. prosince 1870 byl zahájen pravidelný vlakový provoz v obou směrech budované dráhy. Nákladní doprava byla zahájena 1. května 1871. Nádraží se v průběhu dalších desetiletí dále rozšiřovalo a modernizovalo. V roce 1909 byl zprovozněn dvoukolejný úsek mezi Velkým Osekem a Čáslaví, kompletní druhá kolej byla mezi Kolínem a Děčínem dokončena během první světové války, zejména díky pracovnímu nasazení ruských a italských válečných zajatců.

Po Mnichovu, od 15. března 1939, byla stanice pod dozorem vojenské stráže Wehrmachtu. Po okupaci zbytku ČSR převzali tuto úlohu po půl roce protektorátní četníci. Kanínská spojka, umožňující bezúvraťovou jízdu ve směru Praha – Hradec Králové přes jižní zhlaví stanice, byla dokončena v roce 1940. V letech 1944 a 1945 došlo k několika spojeneckým náletům, které přerušily železniční provoz. Stanice byla elektrifikována v roce 1958.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází

Tratě ve stanici

  • 020 (Praha -) Velký Osek – Hradec Králové
  • 231 (Praha -) Lysá nad Labem – Kolín

Pamětní deska

Pamětní deska na nádraží ve Velkém Oseku

Pamětní deska na nádraží ve Velkém Oseku

Fotky byly pořízeny v březnu 2025.

Jména železničářů a text na desce

Za osvobození vlasti
položili život za okupace
v letech 1939 – 1945
železniční zaměstnanci

  • František Lang
  • Josef Soukup

Čest jejich památce !

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží Velký Osek najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Souvisejicí jména

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy