Přidej
komentář

Vlakové nádraží Tábor

Vlakové nádraží v Táboře bylo zprovozněno roku 1871 jako součást Dráhy císaře Františka Josefa do Veselí nad Lužnicí. Slavnostní ráz události podtrhla ozdobená lokomotiva i nádraží, které bylo dokončeno už v červnu téhož roku. Poměrně luxusní záležitostí byla i nádražní restaurace, která v této době ještě nebyla běžnou součástí stanic. Do Českých Budějovic byla trať prodloužena roku 1874. V roce 1888 se do nádraží připojila trať z Horní Cerekve a o rok později z Ražic.

Táborský železniční uzel doplnila roku 1903 poslední dráha, která Tábor společně s Bechyní proslavila po celé monarchii. Než došlo ke schválení dráhy z Tábora do Bechyně 29. 12. 1900 na elektrickou trakci, šlo většině aktérů o propojení této oblasti dálkovou železnicí s východními Čechami. Tento projekt nakonec skončil jen torzem, ale díky Františku Křižíkovi, který družstevníky přesvědčil o výhodnosti elektrického vedení, se dráha stala unikátem.

Nejnáročnější stavbou celé trati byl příhradový most přes Lužnici v Táboře. Samotná stavba začala hloubením základů v dubnu 1902. Viadukt se skládá ze tří klenutých oblouků o rozpětí 12 m (jeden na pravém a dva na levém břehu) a dvou otvorů o rozpětí 36 m a 60 m, které jsou propojeny dvěma ocelovými, dolů obrácenými, poloparabolickými nosníky.

Železniční trať Tábor–Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka) byla první elektrizovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka činí 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V a má normální rozchod 1435 mm.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází na verandě pod střechou u bývalého prvního nástupiště.

Tratě ve stanici

  • 201 Tábor – Ražice (- Strakonice)
  • 202 Tábor – Bechyně
  • 220 (Praha -) Olbramovice – České Budějovice
  • 224 Tábor – Horní Cerekev (- Jihlava)

Pamětní deska

Pamětní deska na padlé železničáře vlakové stanice v Táboře

Pamětní deska na padlé železničáře vlakové stanice v Táboře

Fotky byly pořízeny v srpnu 2025.

Text a jména železničářů

1930 – 1945

My železničáři vzpomínáme na vás,
kteří jste pracovali v našich řadách
a v letech německé okupace položili své životy
na popravištích, v koncentračních táborech
a věznicích za svobodu a lepší budoucnost
nás všech

  • Josef Bejblík poddílenský
  • Stanislav Cibulka děl. n. v.
  • František Červený dílenský
  • František Fara vrch. prov. doz.
  • Jaroslav Hájek strojv. ček.
  • Josef Homolka dílenský
  • Rudolf Hošna dílenský
  • Josef Hrbek pomocný zam.
  • Václav Hrstka dílenský
  • Jan Klouda průvodčí vlaků
  • Josef Macoun pom. zam.
  • Frant. Mareška stan. pom.
  • Josef Míka průvodčí vlaků
  • Josef Mrzena dílenský
  • Josef Pejchar strojvedoucí
  • Josef Pařízek pom. zam.
  • František Randa inspektor
  • Karel Souček vrch. prov. doz.
  • Leopold Sika pom. zam.
  • Václav Svatoš stroj. top.
  • Petr Tůma stroj. top.
  • Emanuel Vácha trať. řem.
  • Oldřich Veselý stroj. ček.

a nikdy nezapomeneme.
11. xi. 1945

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Táboře najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy