Vlakové nádraží Tábor
Vlakové nádraží v Táboře bylo zprovozněno roku 1871 jako součást Dráhy císaře Františka Josefa do Veselí nad Lužnicí. Slavnostní ráz události podtrhla ozdobená lokomotiva i nádraží, které bylo dokončeno už v červnu téhož roku. Poměrně luxusní záležitostí byla i nádražní restaurace, která v této době ještě nebyla běžnou součástí stanic. Do Českých Budějovic byla trať prodloužena roku 1874. V roce 1888 se do nádraží připojila trať z Horní Cerekve a o rok později z Ražic.
Táborský železniční uzel doplnila roku 1903 poslední dráha, která Tábor společně s Bechyní proslavila po celé monarchii. Než došlo ke schválení dráhy z Tábora do Bechyně 29. 12. 1900 na elektrickou trakci, šlo většině aktérů o propojení této oblasti dálkovou železnicí s východními Čechami. Tento projekt nakonec skončil jen torzem, ale díky Františku Křižíkovi, který družstevníky přesvědčil o výhodnosti elektrického vedení, se dráha stala unikátem.
Nejnáročnější stavbou celé trati byl příhradový most přes Lužnici v Táboře. Samotná stavba začala hloubením základů v dubnu 1902. Viadukt se skládá ze tří klenutých oblouků o rozpětí 12 m (jeden na pravém a dva na levém břehu) a dvou otvorů o rozpětí 36 m a 60 m, které jsou propojeny dvěma ocelovými, dolů obrácenými, poloparabolickými nosníky.
Železniční trať Tábor–Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka) byla první elektrizovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka činí 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V a má normální rozchod 1435 mm.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází na verandě pod střechou u bývalého prvního nástupiště.
Tratě ve stanici
- 201 Tábor – Ražice (- Strakonice)
- 202 Tábor – Bechyně
- 220 (Praha -) Olbramovice – České Budějovice
- 224 Tábor – Horní Cerekev (- Jihlava)
Text a jména železničářů
1930 – 1945
My železničáři vzpomínáme na vás,
kteří jste pracovali v našich řadách
a v letech německé okupace položili své životy
na popravištích, v koncentračních táborech
a věznicích za svobodu a lepší budoucnost
nás všech
- Josef Bejblík poddílenský
- Stanislav Cibulka děl. n. v.
- František Červený dílenský
- František Fara vrch. prov. doz.
- Jaroslav Hájek strojv. ček.
- Josef Homolka dílenský
- Rudolf Hošna dílenský
- Josef Hrbek pomocný zam.
- Václav Hrstka dílenský
- Jan Klouda průvodčí vlaků
- Josef Macoun pom. zam.
- Frant. Mareška stan. pom.
- Josef Míka průvodčí vlaků
- Josef Mrzena dílenský
- Josef Pejchar strojvedoucí
- Josef Pařízek pom. zam.
- František Randa inspektor
- Karel Souček vrch. prov. doz.
- Leopold Sika pom. zam.
- Václav Svatoš stroj. top.
- Petr Tůma stroj. top.
- Emanuel Vácha trať. řem.
- Oldřich Veselý stroj. ček.
a nikdy nezapomeneme.
11. xi. 1945
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Táboře najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.