Nádraží Valašské Meziříčí

Trochu historie: při stavbě železnice proti proudu Bečvy vznikla u soutoku s Rožnovskou Bečvou dvě nádraží. První byla stanice Krásno u tehdy samostatného stejnojmenného města na severním břehu Rožnovské Bečvy. Nádraží Krásno bylo zprovozněno 1. listopadu 1884 zahájením pravidelného provozu z Hranic na Moravě. Trať byla od roku 1892 prodloužena do Rožnova pod Radhoštěm. Druhou stanicí bylo nádraží Valašské Meziříčí na opačném břehu Rožnovské Bečvy, které bylo otevřeno 1. července 1885 spolu s tratí do Vsetína.

V roce 1924 došlo k administrativnímu spojení měst Krásno a Valašské Meziříčí. Současně byl schválen plán na výstavbu nové jednotné výpravní budovy, která využila areál krásenské stanice. Nové nádraží ve funkcionalistickém stylu bylo otevřeno 15. listopadu 1937 v rámci zdvoukolejnění a prodloužení trati ze Vsetína dále na Slovensko, k řece Váh, přes Horní Lideč do Púchova. Stanice získala sjednocený název Valašské Meziříčí, ačkoliv se objevovaly i kritické hlasy požadující dvojí název Valašské Meziříčí–Krásno.

Další stavební úpravy proběhly ve druhé polovině 20. století. Elektrický provoz byl ve stanici zahájen 25. ledna 1960.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází na čelní stěně nádraží, vlevo od hlavního vchodu.

Tratě ve stanici

  • 280 (Olomouc -) Přerov – Hranice na Moravě – Střelná (- Púchov)
  • 281 Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm
  • 303 Kojetín – Valašské Meziříčí
  • 323 Ostrava – Valašské Meziříčí, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Pamětní deska

Pamětní deska na nádraží ve Vlašském Meziříčí

Pamětní deska na nádraží ve Vlašském Meziříčí

Fotky byly pořízeny v dubnu 2025.

Jména železničářů a text na pamětní desce

V letech 1939 až 1945 položili život za vlast
železniční zaměstnanci:

  • Černý Vilém, úředník popraven 7.5.1942
  • Forejtek Leopold, úředník umučen 2.5.1945
  • Glogár Jan, dělník umučen 1.10.1942
  • Glogar Ondřej, úředník popraven 8.11.1941
  • Homé Antonín, úředník popraven 23.4.1945
  • Knápek Rudolf, dělník zabit při náletu 1.4.1945
  • Lahoda Jindřich, dopr. kontrolor umučen 29.3.1943
  • Lisý Frantiček, vlak. manipulant umučen 17.4.1945
  • Mikulenka Ludvík, prův. vlaků popraven 19.10.1944
  • Mikulík Josef, topič umučen 1.2.1943
  • Němec Alois, topič umučen 31.8.1942
  • Orava Josef, dělník umučen 29.10.1941
  • Pavlica Jaroslav, dělník popraven 7.11.1941
  • Rýpar Jaroslav, přednosta stanice umučen 24.6.1942
  • Vašica Josef, dělník umučen 1.3.1943
  • Skalka Jan, dělník umučen 23.3.1942
  • Sochorek Jan, průvodčí vlaků umučen 11.4.1945
  • Šnejderla Josef, dělník popraven 23.3.1945
  • Ing. Šupák Břeněk, stavbyvedoucí umučen 7.5.1942
  • Vala Libor, dělník popraven 7.5.1945
  • Vala Michal, topič umučen 11.8.1942
  • MUDr. Pácl Vladimír, želez. lékař umučen 23.8.1942

ČEST JEJICH PAMÁTCE.
1939 1945

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží ve Valašském Meziříčí najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy