Praha hlavní nádraží: historie

Původní nádražní budova byla postavena podle návrhu českého architekta Vojtěcha Ignáce Ullmanna. Stavba sice odpovídala tehdejším architektonickým a technickým standardům, ale rozvoj dopravy a rostoucí počet cestujících brzy ukázal, že je potřeba větší a modernější budova.
Již na počátku 20. století bylo rozhodnuto o rozsáhlé modernizaci nádraží. Novou budovu v secesním stylu navrhl významný český architekt Josef Fanta. Secesní odbavovací hala s kopulí a bohatou výzdobou byla otevřena v roce 1909 a stala se jedním z nejvýraznějších prvků pražské architektury té doby. Sochy na fasádě vytvořili významní sochaři té doby, jako například Stanislav Sucharda.
V 70. letech 20. století byla k Fantově budově přistavěna modernistická odbavovací hala, která dnes slouží jako hlavní prostor pro cestující. Součástí této rekonstrukce bylo i vybudování podzemní stanice metra trasy C, která propojuje nádraží s pražskou sítí veřejné dopravy.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází na prvním nástupišti. Pokud půjdete z haly nádraží dejte se vpravo. Tato část nástupiště je označena jako jižní (J). Pamětní desky na padlé železničáře jsou na zdi, poblíž plastiky věnované siru Nicholasi Wintonovi. Přístupné jsou po celý den.

Tratě ve stanici

  • 001 Praha – Česká Třebová – Přerov – Bohumín – Chałupki
  • 002 (Praha -) Česká Třebová – Brno – Kúty
  • 011 Praha – Kolín
  • 020 (Praha -) Velký Osek – Hradec Králové
  • 070 (Praha -) Praha-Čakovice – Turnov
  • 071 Praha – Praha-Čakovice
  • 090 (Praha -) Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem (- Děčín)
  • 091 Praha-Hostivař – Kralupy nad Vltavou
  • 120 Praha – Kladno – Rakovník
  • 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy
  • 170 (Praha -) Beroun – Plzeň – Klatovy
  • 171 Praha – Beroun (regionální doprava)
  • 173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun
  • 178 (Praha -) Plzeň – Cheb
  • 180 (Praha -) Plzeň – Domažlice – Furth im Wald
  • 200 (Praha -) Beroun – Protivín (- České Budějovice)
  • 210 Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany, Vrané nad Vltavou – Dobříš
  • 220 (Praha -) Olbramovice – České Budějovice
  • 221 Praha – Benešov u Prahy (regionální doprava)
  • 230 (Praha -) Kolín – Havlíčkův Brod
  • 231 (Praha -) Lysá nad Labem – Kolín
  • 232 Praha – Lysá nad Labem – Milovice
  • 250 (Praha-) Havlíčkův Brod – Tišnov (- Brno)

Pamětní desky

Fotky byly pořízeny v únoru 2025.

Jména železničářů na levé desce

5.-9. května 1945 položili životy

  • Lad. Baloušek
  • Kar. Boček
  • Jar. Čapek
  • L. Fiedler
  • Jan Hájek
  • Vác. Hausdorf
  • Jan Hrdina
  • Em. Jenšovský
  • Zd. Pařízek
  • Fr. Růžek
  • Jos. Střelka
  • Boh. Šolta
  • K. Švarcberk
  • Kar. Vampol
  • J. Zápotocký a
  • 6 neznámých bojovníků

Jména železničářů na pravé desce

V letech 1939-1945 položili za svobodu životy

  • Ondř. Bušovský
  • Josef Dufek
  • Jos. Fiedler
  • Frant. Harsa
  • Fr. Chrzanowski
  • Štěp. Ježek
  • Vlast. Kavka
  • Jos. Kubát
  • Jos. Mareš
  • Ant. Maršál
  • Voj. Matějka
  • Jar. Mlejnek
  • Ant. Nováček
  • Jiří Paleček
  • Jan Pěkný
  • Ant. Píca
  • Jan Polák
  • Zd. Prokop
  • K. Slanec
  • R. Smetivý
  • Jan Smištnik
  • Frant. Veselý
  • Jar. Veselý

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení hlavního nádraží v Praze najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy