Nádraží Grešlové Mýto
Železniční stanice Grešlové Mýto byla postavena roku 1870 jako stanice křižovací a vodárenská. Věžový vodojem byl významným technickým prvkem, který zajišťoval zásobování parních lokomotiv vodou, v roce 2022 byla ale tato vodárenská věž přestavěna na jiný účel. Staniční budovu postavil architekt Karl Schlimp, původem ze severních Čech a Gustav Gerlich, rodák ze severní Moravy se podílel na zemních pracích (náspy, mosty, propustky, a další)
Zajímavostí se jeví zmínka z léta 1921, kdy bylo velké sucho a v okolí dráhy vznikaly četné požáry způsobené sršením jisker od lokomotiv.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází při pohledu z kolejiště přímo uprostřed staniční budovy, pod nápisem Grešlové Mýto.
Tratě ve stanici
- 241 Znojmo – Okříšky (- Jihlava)
Jména železničářů
V době poroby národa roku 1939 – 1945 byli popraveni nebo umučeni v koncentračním táboře železniční zaměstnanci
- František Krpoun
- Jan Novák starší
- Jan Novák mladší
- Karel Novák
Čest jejich památce!
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Grešlovém Mýtě najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.