Hlavní nádraží v Hradci Královém
Skutečný rozvoj železnice nastal až po zrušení pevnostního pásma kolem Hradce. Zatímco první nádraží bylo kvůli případné válce umístěno daleko za městem, blížící se prusko-rakouská válka si vyžádala stavbu nového železničního spojení mezi Pardubicemi a Libercem a propojení pevností Hradec Králové a Josefov. Prvním vlakem, který skutečně dojel až do Hradce, byl ten z 3. října roku 1857.
Současná staniční budova je až třetím nádražím v Hradci Králové. Stavbu navrhl v duchu funkcionalismu v letech 1928–1929 Ing. arch. Václav Rejchl. Stavbu nádraží uspíšila větrná smršť, která poškodila původní budovu. Stavba byla zahájena roku 1930 a trvala téměř 6 let.
Za války 1939 – 1945 vytvořili hradečtí železničáři odbojový oddíl „Vraga“, který byl od roku 1943 ve spojení s partyzánskými oddíly „Vpřed“ a „Konstantin“.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází vedle východu z nádraží na Riegrovo náměstí. Pokud stojíte před nádražím, deska je po levé straně budovy a je přístupná po celý den.
Jména železničářů
1939 – 1945
za osvobození vlasti položili život
- Braun Oldřich
- Bulíček Bohumil
- Čermák Karel
- Drtina Karel
- Esser Alois
- Hanuš Pavel
- Heyduk František
- Jirout Otto
- Koutník František
- Pavlista Josef
- Rýdel Jiří
- Řičař Bohumil
- Svítil Vladimír
- Škálda Václav
- Vachek Václav
- Voborník Karel
- Vrbata František
- Žemlička Adolf
Čest jejich památce !
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení hlavního nádraží Hradec Králové najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.