Nádraží v Jihlavě
Na severu Jihlavy se nachází rozsáhlé nádraží, které vzniklo na železničním spojení z Vídně přes Znojmo, Německý Brod (dnešní Havlíčkův Brod), Kutnou Horu a Kolín. Provozovatelem byla Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB). Stavební práce začaly v dubnu 1870 a první zkušební vlak dorazil na jihlavské nádraží již 21. prosince téhož roku.
Vzdálená poloha nádraží od centra města byla již od počátku kritizována obyvateli. Proto od roku 1909 jezdila z centra k nádraží tramvaj. Její jízdní řád byl koordinován s odjezdy a příjezdy vlaků. Tramvajovou linku později nahradily trolejbusy. Po svém dokončení patřila jihlavská staniční budova k největším na tratích ÖNWB. Disponovala neuvěřitelnými 23 sklepy (!).
Roku 1887 byla do Jihlavy přivedena nová trať státní Českomoravské transverzální dráhy z Horní Cerekve a Veselí nad Lužnicí. Na této trati vzniklo pod Královským vrškem druhé nádraží, později známé jako Jihlava-město, které dnes prochází rozsáhlou modernizací.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází v chodbě z čekárny na první nástupiště, a to ve výšce asi dvou metrů. Lehce ji proto můžete přehlédnout.
Tratě ve stanici Jihlava
- 224 Tábor – Horní Cerekev (- Jihlava)
- 225 Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí (- České Budějovice)
- 227 (Havlíčkův Brod -) Kostelec u Jihlavy – Slavonice
- 240 Brno – Jihlava
- 241 Znojmo – Okříšky (- Jihlava)
Jména železničářů na pamětní desce v Jihlavě
Za osvobození vlasti položil život v revolučních dnech r. 1945 železniční zaměstnanec
- Jan Dolejší
V době poroby národa r. 1939 – 1945 byli popraveni nebo umučeni v koncentračních táborech železniční zaměstnanci
- Ludvík Nečas
- František Ouroda
Čest jejich památce !
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Jihlavě najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.