Přidej
komentář

Nádraží v Jihlavě

Na severu Jihlavy se nachází rozsáhlé nádraží, které vzniklo na železničním spojení z Vídně přes Znojmo, Německý Brod (dnešní Havlíčkův Brod), Kutnou Horu a Kolín. Provozovatelem byla Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB). Stavební práce začaly v dubnu 1870 a první zkušební vlak dorazil na jihlavské nádraží již 21. prosince téhož roku.
Vzdálená poloha nádraží od centra města byla již od počátku kritizována obyvateli. Proto od roku 1909 jezdila z centra k nádraží tramvaj. Její jízdní řád byl koordinován s odjezdy a příjezdy vlaků. Tramvajovou linku později nahradily trolejbusy. Po svém dokončení patřila jihlavská staniční budova k největším na tratích ÖNWB. Disponovala neuvěřitelnými 23 sklepy (!).
Roku 1887 byla do Jihlavy přivedena nová trať státní Českomoravské transverzální dráhy z Horní Cerekve a Veselí nad Lužnicí. Na této trati vzniklo pod Královským vrškem druhé nádraží, později známé jako Jihlava-město, které dnes prochází rozsáhlou modernizací.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází v chodbě z čekárny na první nástupiště, a to ve výšce asi dvou metrů. Lehce ji proto můžete přehlédnout.

Tratě ve stanici Jihlava

Pamětní deska v Jihlavě

Pamětní deska na nádraží v Jihlavě

Pamětní deska na nádraží v Jihlavě

Fotky byly pořízeny v březnu 2025.

Jména železničářů na pamětní desce v Jihlavě

Za osvobození vlasti položil život v revolučních dnech r. 1945 železniční zaměstnanec

  • Jan Dolejší

V době poroby národa r. 1939 – 1945 byli popraveni nebo umučeni v koncentračních táborech železniční zaměstnanci

  • Ludvík Nečas
  • František Ouroda

Čest jejich památce !

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Jihlavě najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy