Nádraží v Mělníku
Železniční nádraží bylo vybudováno jakožto součást Rakouské severozápadní dráhy do Berlína. Autorem univerzalizované podoby stanic pro celou dráhu byl architekt Carl Schlimp. 1. ledna 1874 byl s mělnickým nádražím uveden do provozu celý nový úsek trasy z Lysé do stanice Ústí nad Labem-Střekov. V červnu 1897 došlo k dokončení železničního spojení s Mšenem, které bylo roku 1905 prodlouženo do Mladé Boleslavi. Roku 1909 byl zdvoukolejněn úsek Lysá nad Labem – Mělník, kompletní druhá kolej byla mezi Kolínem a Děčínem dokončena během první světové války. Elektrický provoz byla na trati procházející stanicí zahájen roku 1958.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází pod střechou na verandě nádraží. Při pohledu z nástupiště je umístěna po pravé straně, vedle vstupu do čekárny. Pamětní deska je volně přístupná po celý den.
Tratě ve stanici
- 072 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
- 076 Mělník – Mladá Boleslav
Text na pamětní desce a jména padlých železničářů
Život za osvobození vlasti položili v revolučních dnech roku 1945 železniční zaměstnanci:
- Zdeněk Dušánek
- Jaroslav Jiran
- Josef Kopecký
V době poroby národa roku 1939-1945 byli popraveni nebo umučeni v koncentračním táboře železniční zaměstnanci:
- František Dorant starší
- František Dorant mladší
- Josef Dorant
- Václav Mareček s manželkou a dcerou
Při výkonu služby stali se obětí války:
- Miloslav Kožňar
- František Skalník
Čest jejich památce.
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Mělníku najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.