Přidej
komentář

Nádraží v Poděbradech

Nádražní budova v Poděbradech z roku 1931 je považována za první čistě funkcionalistickou staniční budovu v Československu. Jejím autorem byl architekt Vojtěch Krch, který navrhoval obytné, železniční, administrativní i průmyslové stavby. Podílel se mimo jiné i na návrhu dalších nádraží a například i na budově ředitelství Československých státních drah v Olomouci, kde dnes sídlí Správa železnic. Původní nádražní budova z roku 1870, postavená na počátku provozu dráhy, již po objevení minerálních pramenů v roce 1905 kapacitně nevyhovovala.

Vnitřek haly působí impozantně a je doplněn uměleckými díly. Bohužel první nástupiště zůstalo původní – je nízké a složené z nerovných panelů. Druhé nástupiště je již moderní: vysoké, široké a bezbariérově přístupné podchodem a výtahem.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska na počest padlých železničářů je umístěna na boční stěně hlavního vchodu do staniční budovy z ulice. Symbolicky naproti ní, u vstupu do budovy, se nachází žulový reliéf státního znaku od profesora Karla Štipla.

Tratě ve stanici

  • 020 (Praha -) Velký Osek – Hradec Králové
  • 231 (Praha -) Lysá nad Labem – Kolín

Pamětní deska

Pamětní deska na nádraží v Poděbradech

Pamětní deska na nádraží v Poděbradech

Fotky byly pořízeny v březnu 2025.

Text na pamětní desce a jména železničářů

Za osvobození vlasti
položili život za okupace
v letech 1939 – 1945
železniční zaměstnanci

  • Frant. Bohuslavický
  • Josef Hubáček

Čest jejich památce !

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Poděbradech najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy