Přidej
komentář

Nádraží v Tišnově

V Tišnově se dnes větví trať od Brna na hlavní elektrifikovanou dvoukolejnou trať přes Křižanov do Žďáru nad Sázavou a dále do Prahy a na jednokolejnou trať přes Bystřici nad Pernštejnem a Nové Město na Moravě do Žďáru nad Sázavou, kde se obě tratě opět spojují. Trať Brno–Tišnov byla zprovozněna 2. července 1885, přičemž slavnostního otevření se dočkala 5. července, kdy do Tišnova přijel vlak s hodnostáři, včetně arcivévody Salvátora a jeho manželky. V počátcích provozu jezdily na dráze ve všední dny čtyři páry osobních vlaků denně, jízdní doba z Tišnova do Brna činila přibližně 1 hodinu a 30 minut.

Provoz na jednokolejné trati přes Bystřici byl zahájen již 23. června 1905 a spojoval Tišnov a Žďár. Tehdy už sem vlaky jezdily i z opačné strany, od Havlíčkova Brodu, po trati, která byla lokálního charakteru. První vlak do Tišnova přijel již roku 1890 od Brna, kdy nákladní vlaky z Tišnova jezdily na dolní nádraží po svitavské pobřežní spojce.

Vše se začalo měnit ve druhé polovině 30. let minulého století, kdy se v napjaté politické situaci ze strategických důvodů rozhodlo o stavbě nové železnice mezi Prahou a Brnem. Mimo jiné i proto, že stávající ústřední trať přes Českou Třebovou procházela oblastmi, které měly později připadnout Německu. Stavební práce začaly naplno roku 1938 a jednalo se o poměrně nákladnou stavbu plnou viaduktů a tunelů.

Rozsáhlé zemní práce, ražení tunelů i betonování propustků a mostů pokračovalo zpomalujícím se tempem až do roku 1942, kdy byly práce zastaveny. V dokončených tunelech nad Tišnovem dokonce dočasně našla útočiště podzemní nacistická zbrojní výroba. Součástí projektu bylo i nové seřaďovací nádraží v Maloměřicích.

Práce na nové trati byly naštěstí po válce obnoveny. První nové úseky byly uvedeny do provozu v květnu 1952, kdy se původní lokálka z Brna do Tišnova začala měnit na novou dvoukolejku. Nejprve to bylo v úseku Královo Pole – Řečkovice, přičemž nová trať starou na několika místech křížila. Počátkem prosince téhož roku byly vlaky převedeny zcela na novou trať a 6. prosince bylo otevřeno nové nádraží ve Žďáru nad Sázavou. Tak byla dána do provozu kapacitní trať z Brna přes Tišnov do Žďáru nad Sázavou, která dnes patří mezi hlavní tratě naši vlasti. Původní jednokolejná trať z Tišnova přes Bystřici do Žďáru je využívána pro každodenní cesty do města a o víkendech a během prázdnin na výlety.  Přestup mezi vlaky od Brna se děje právě v Tišnově.

Kde je pamětní deska

Pamětní deska připomínající padlého železničáře, pana Bedřicha Galáře, se nachází na staniční budově, vedle vchodu na nádraží.

Tratě ve stanici

  • 250 (Praha-) Havlíčkův Brod – Tišnov (- Brno)
  • 251 Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice
  • 256 Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov

Pamětní deska

Pamětní deska Bedřicha Galáře

Pamětní deska Bedřicha Galáře

Fotky byly pořízeny v dubnu 2025.

Text na pamětní desce

  • Bedřich Galář

pracovník ČSD Tišnov
aktivní člen Sokola
byl nacisty popraven
15. 6. 1942
v Kounicových kolejích

Navazující odkazy

Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží v Tišnově najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.

Souvisejicí jména

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy