Nádraží Velký Osek
Nádraží Velký Osek bylo postaveno na původní Rakouské severozápadní dráze (ÖNWB), která spojovala Vídeň a Berlín. Autorem typizované podoby stanice byl architekt Carl Schlimp. Stavba začala v roce 1869 a už 20. prosince 1870 byl zahájen pravidelný vlakový provoz v obou směrech budované dráhy. Nákladní doprava byla zahájena 1. května 1871. Nádraží se v průběhu dalších desetiletí dále rozšiřovalo a modernizovalo. V roce 1909 byl zprovozněn dvoukolejný úsek mezi Velkým Osekem a Čáslaví, kompletní druhá kolej byla mezi Kolínem a Děčínem dokončena během první světové války, zejména díky pracovnímu nasazení ruských a italských válečných zajatců.
Po Mnichovu, od 15. března 1939, byla stanice pod dozorem vojenské stráže Wehrmachtu. Po okupaci zbytku ČSR převzali tuto úlohu po půl roce protektorátní četníci. Kanínská spojka, umožňující bezúvraťovou jízdu ve směru Praha – Hradec Králové přes jižní zhlaví stanice, byla dokončena v roce 1940. V letech 1944 a 1945 došlo k několika spojeneckým náletům, které přerušily železniční provoz. Stanice byla elektrifikována v roce 1958.
Kde je pamětní deska
Pamětní deska připomínající padlé železničáře se nachází
Tratě ve stanici
- 020 (Praha -) Velký Osek – Hradec Králové
- 231 (Praha -) Lysá nad Labem – Kolín
Jména železničářů a text na desce
Za osvobození vlasti
položili život za okupace
v letech 1939 – 1945
železniční zaměstnanci
- František Lang
- Josef Soukup
Čest jejich památce !
Navazující odkazy
Detailní popis, fotky a hodnocení nádraží Velký Osek najdete v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz.