• Je uplakaný červencový den. Chvíli prší, pak se mraky trochu roztrhají, ale sluníčko pořádně nezasvítí. Nádraží je ušmudlané a nástupiště už pamatují řádku let. Aby té nostalgie nebylo málo, dnes tu jezdí parní vlaky se starými vozy. Pamětní deska se jmény dvaceti dvou železničářů z Valašského Meziříčí, kteří padli v letech 1939 - 1945, je vlevo od hlavního vchodu nádraží.

  • Vlakové nádraží v Táboře

    Pamětní deska na 23 padlých železničářů z Tábora se nachází pod střechou na verandě nádraží. Hned vedle je i pamětní deska na T.G.Masaryka s jeho citátem "Tábor je náš program". Vlakové nádraží v Táboře bylo zprovozněno roku 1871. Poměrně luxusní záležitostí byla i nádražní restaurace, která v této době ještě nebyla běžnou součástí stanic. Známá 24km železniční trať do Bechyně je v provozu od 20. června 1903.

    6. 9. 2025 | 0 comments on Tábor | 117 |
  • Do Veselí nad Lužnicí se vracím po pěti letech a nová trať z Prahy je rychlá a pohodlná. V roce 2020–2021 se opravila historická nádražní budova a uvnitř je vše nové pro cestující. Stanice vznikla už v roce 1871 a postupně se rozrostla v důležitý železniční uzel. Dnes tu díky modernizaci projíždějí vlaky rychlostí až 160 km/h.

  • Pamětní deska připomínající padlé železničáře je umístěna na nově opravené budově, která přiléhá k točně s půlkruhovou remízou. Nachází se na straně obrácené k hlavnímu nádraží. Nedaleko, pod stromy, je vystaveno velké železniční dvoukolí. Areál depa a pamětní deska není veřejně přístupný.

  • Cesta po Vlárské dráze začíná ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Motorák z rovin kolem řeky Moravy pomalu stoupá do kopců Bílých Karpat. Trať se vlní mezi loukami, přibývá lesů. Za nádražím ve Slavičíně jsou zelené pastviny a na druhou stranu výhled do krajiny. Vlaky tu jezdí už od roku 1888.

    17. 8. 2025 | 0 comments on Slavičín | 172 |
  • První vlak přijel do Holešova 22. září 1882, kdy byla zprovozněna tzv. Kroměřížská dráha – trať z Hulína do Holešova. V listopadu téhož roku byla železnice prodloužena do Bystřice pod Hostýnem. V letech 2021–2022 proběhla komplexní přestavba stanice, která zahrnovala opravu kolejí a nástupišť.

    11. 8. 2025 | 0 comments on Holešov | 219 |
  • Kunovické nádraží

    Kunovické nádraží je obklopeno průmyslovými areály. Nevím, jak je to ve všední dny, ale o víkendech, kdy jsem tu dvakrát vystoupil a několikrát projížděl vlakem dál do kopců Bílých Karpat, tu bylo pramálo cestujících. Stav nádraží bohužel odpovídá malému počtu cestujících – je zanedbané a ušmudlané. Ačkoliv se okolní stanice proměňují, tady jako by se zastavil čas.

    8. 8. 2025 | 0 comments on Kunovice | 387 |
  • Rohatec, celkový pohled na nádraží

    Rohatec je malá obec v Jihomoravském kraji, ale má hned tři železniční stanice. Ta první, jak už to často bývá, je nádraží „za městem“ – s více kolejemi a vlečkou pro zásobování okolních průmyslových podniků. Zde se nachází i níže popsaná pamětní deska. Blíže k obci leží zastávka „Rohatec zastávka“. A protože se v Rohatci na nádraží z hlavní trati odpojuje vedlejší trať do Sudoměřic, vznikla tu ještě třetí zastávka – „Rohatec kolonie“.

    8. 8. 2025 | 0 comments on Rohatec | 313 |
  • Dramatické okamžiky pro nádraží ve Velkém Oseku začaly už 15. března 1939, kdy byla stanice obsazena vojenskou stráží Wehrmachtu. Už za půl roku, po okupaci zbytku republiky, tuto úlohu převzali protektorátní četníci. Kanínská spojka, umožňující bezúvraťovou jízdu ve směru Praha – Hradec Králové přes jižní zhlaví stanice, byla dokončena v roce 1940. V letech 1944 a 1945 došlo k několika spojeneckým náletům, které přerušily železniční provoz.

    27. 7. 2025 | 0 comments on Velký Osek | 186 |
  • Pamětní deska na počest padlých železničářů je na nádraží v Poděbradech umístěna na boční stěně hlavního vsupu. Symbolicky naproti ní, u vstupu do budovy, se nachází žulový reliéf státního znaku ČSR od profesora Karla Štipla.

    23. 7. 2025 | 0 comments on Poděbrady | 183 |
  • Praha-Dejvice je železniční stanice v Praze-Dejvicích v městské části Praha 6 na adrese Václavkova 169/1 na trati Praha–Rakovník.

    20. 7. 2025 | 0 comments on Praha-Dejvice | 297 |
  • Praha-Hostivař je železniční stanice na tratích trati Praha – České Budějovice a Praha-Vysočany – Praha-Hostivař. Nachází se v Praze 10-Hostivaři v ulici U hostivařského nádraží, stará staniční budova má adresu U hostivařského nádraží 165/3.

    20. 7. 2025 | 0 comments on Praha-Hostivař | 354 |
  • Nové nádraží ve Vsetíně

    Nádraží ve Vsetíně mělo nejen dopravní, ale i strategický význam. Za 1.republiky byla stávající trať prodloužena do Horní Lidče. Odtud pak vedlo další prodloužení do slovenského Púchova, které bylo slavnostně otevřeno 2. května 1937. Tím vzniklo významné železniční spojení Moravy a Slovenska, které je využíváno dodnes.

    19. 7. 2025 | 0 comments on Vsetín | 197 |
  • Nádraží v Hulíně

    Stanice vznikla roku 1841 na dráze, která spojovala Vídeň a Krakov. Nádraží bylo původně určeno pro město Kroměříž, které leží zhruba pět kilometrů odsud. Aby se předešlo požárům od odlétajících jisker z parních lokomotiv, byla trať vybudována mimo zástavbu, za řekou Rusavou.

    11. 7. 2025 | 0 comments on Hulín | 203 |
  • Staré Město u Uherského Hradiště je železniční stanice ve Starém Městě ve Zlínském kraji. Leží na hlavní trati Přerov–Břeclav, tzv. Ferdinandce, ze které ve stanici odbočuje regionální jednokolejná neelektrifikovaná trať do Vlárského Průsmyku, respektive Luhačovic. Zastavují zde kromě osobních vlaků i rychlíky a dálkové vlaky.

  • Otrokovice, pohled na nádraží

    Otrokovice jsou železniční stanice v Otrokovicích ve Zlínském kraji. Leží na hlavní trati Přerov–Břeclav, tzv. Ferdinandce, ze které ve stanici odbočuje regionální jednokolejná neelektrifikovaná trať do Zlína a dále až Vizovic. Zastavují zde kromě osobních vlaků i rychlíky a dálkové vlaky.

    26. 6. 2025 | 0 comments on Otrokovice | 263 |
  • Nádraží Sokolnice-Telnice

    Nádraží v Sokolnicích-Telnicích bylo vybudováno jako navazující spojení do Ostravy a Krakova. Provoz byl zahájen 30. srpna 1869. Samotná nádražní budova je však novějšího data. Byla postavena v letech 1916–1917 za válečných let, a to s pracovním nasazením ruských a italských válečných zajatců.

  • Nádraží ve Slavkově u Brna

    Nádraží ve Slavkově u Brna leží na Vlárské dráze. Ta byla součástí velkého plánu Českomoravské transverzální dráhy (BMTB), která měla propojit již existující železnice v ose od západu na východ, od západních Čech až po Trenčianskou Teplou. Celý projekt byl završen roku 1888 prodloužením Vlárské dráhy na Slovensko.

    4. 6. 2025 | 0 comments on Slavkov u Brna | 263 |
  • Nádraží Brno-Chrlice

    Zajímavostí, které si jistě všimne každý, kdo tu vystupuje či čeká na vlak, a také mnozí z těch, kteří přes brněnské Chrlice projíždějí, je „perníková chaloupka“ s postavami, která se nachází za plotem v parku vedle výpravní budovy. Tato „chaloupka“ vznikla u příležitosti desátého všesokolského sletu v roce 1938.

    3. 6. 2025 | 0 comments on Brno-Chrlice | 250 |
  • Nádraží v Jihlavě

    Pamětní deska na jihlavském nádraží byla jednou z těch, které jsem nemohl najít. Na nádraží v Jihlavě jsem byl už několikrát, věděl jsem, jak pamětní deska vypadá, ale přesto jsem nádraží prošel dvakrát a nic. Nakonec jsem požádal o pomoc paní pokladní. Pamětní deska je umístěna u východu na nástupiště, ale na boční stěně a nahoře u stropu.

    31. 5. 2025 | 0 comments on Jihlava | 217 |
  • Umístění pamětní desky na nádraží v Náchodě

    Stanice byla otevřena dne 25. července 1875 a to v souvislosti se slavnostním otevřením choceňsko-broumovské dráhy. V roce 1911 započala první rozsáhlá přestavba nádražní budovy. Další modernizace výpravní budovy proběhla v letech 2016 až 2017.

    31. 5. 2025 | 0 comments on Náchod | 261 |
  • Pamětní deska na nádraží v Lysé nad Labem

    Stanice byla vybudována jako součást Rakouské severozápadní dráhy spojující Vídeň a Berlín. První vlak přijel 4. října 1873 při zprovoznění trati z Nymburka. Dráha následně pokračovala přes Mělník do Ústí nad Labem, přičemž tato část byla dokončena a zprovozněna 1. ledna 1874.

    28. 5. 2025 | 0 comments on Lysá nad Labem | 254 |
  • Umístění pamětní desky na nádraží v Ústí nad Orlicí

    Pamětní deska připomínající padlého železničáře se na nádraží v Ústí nad Orlicí nachází na historické cihlové budově. Železniční trať zde prochází od roku 1845, ale nádraží vzniklo až později, v roce 1874, kdy byla postavena odbočná trať na Letohrad, Lichkov a Hanušovice.

    24. 5. 2025 | 0 comments on Ústí nad Orlicí | 274 |
  • Hala nádraží Praha-Smíchov, deska se nachází vlevo při východu od eskalátorů

    Praha-Smíchov je jedna z významných železničních stanic v Praze. Nachází se v pražské čtvrti Smíchov, je napojena na stanici pražského metra Smíchovské nádraží, před nádražní budovou se nacházejí tramvajové zastávky a autobusové terminály pražské integrované dopravy s dopravním spojením do blízkých městských čtvrtí a mimo Prahu.

    22. 5. 2025 | 0 comments on Praha-Smíchov | 301 |
  • Praha-Vysočany je železniční stanice na tratích Praha–Turnov a Praha – Lysá nad Labem – Kolín. Nádraží se nachází na území pražské čtvrti Vysočany v městské části Praha 9, poblíž stanice metra Vysočanská a tramvajové zastávky Nádraží Vysočany na Sokolovské ulici.

    19. 5. 2025 | 0 comments on Praha-Vysočany | 309 |
  • Nádraží v Silůvkách

    Nádraží v Silůvkách leží na jednokolejné regionální trati z Brna na jih Moravy do Hrušovan nad Jevišovkou. Ačkoliv je dnes provoz na trati čistě regionální, při svém dokončení, zde jezdily rychlíky z Vídně do Prahy, Děčína a dále na sever do německých měst.

    18. 5. 2025 | 0 comments on Silůvky | 238 |
  • Nádraží Praha-Libeň

    Nádraží Praha-Libeň patří mezi nejdůležitější železniční dopravní uzly v Česku. Kromě osobních vlaků tu hrají velkou roli zejména ty nákladní, kterým je k dispozici seřazovací nádraží.

    18. 5. 2025 | 0 comments on Praha Libeň | 272 |
  • Nádraží v Moravských Bránicích

    Nádraží v Moravských Bránicích leží na jednokolejné železniční trati z Brna na jih Moravy do Hrušovan nad Jevišovkou. Ačkoliv je dnes provoz na trati čistě regionální, při svém dokončení zde jezdily rychlíky z Vídně do Prahy, Děčína a dále na sever do německých měst. Jednalo se totiž o konkurenční spojení vůči tomu, které vedlo přes Břeclav.

    17. 5. 2025 | 2 comments on Moravské Bránice | 288 |
  • Nádraží v Chlumci nad Cidlinou s pamětní deskou

    Stanice byla vybudována na odbočné trati Rakouské severozápadní dráhy, která spojovala Vídeň a Berlín, resp. směrem k hranicím s Pruskem. První vlak přijel do Chlumce 20. prosince 1870 při zprovoznění 67 km dlouhého úseku z Velkého Oseku na sever do Ostroměře.

  • Hradec Králové hlavní nádraží

    Do poloviny 19. století sloužilo město Hradec Králové jako pevnost. Proto byla první železniční stanice postavena až daleko za ochranným pásmem pevnosti. Požadavky vojenské správy měly přednost. Co v té době bylo bráno jako prohra města, se později ukázalo jako výhra pro další rozvoj Hradce.

  • Nymburk hlavní nádraží

    Trať přes Nymburk byla součástí spojení Vídně se Saskem a Pruskem, a původně nevedla ani přes Prahu. Vlaky z Nymburka pokračovaly do Německa přes Mladou Boleslav, od roku 1873 také přes Lysou nad Labem. Zajímavostí je, že součástí stanice je i Nymburk seřaďovací nádraží. Nachází se severně od osobní části stanice a po Ostravě je druhým nejvytíženějším seřaďovacím nádražím v Česku.

  • Nádraží Žďár nad Sázavou

    První železniční trať vedoucí přes Žďár nad Sázavou byla vybudována jako součást tzv. Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB). Jednalo se o trať spojující Havlíčkův Brod (tehdejší Německý Brod), která byla uvedena do provozu 3. června 1871. Spojení do Brna se Žďár nad Sázavou dočkal až roku 1905. Tehdy však nádraží stávalo jinde než dnes.

  • Nádraží v Protivíně

    Stanice vznikla již jako součást Dráhy císaře Františka Josefa (KFJB) spojující Vídeň, České Budějovice a Plzeň. Roku 1872 byla trať prodloužené až do Chebu na hranici Německa. Provoz mezi Českými Budějovicemi do Plzně byl zahájen 1. září roku 1868.

    9. 5. 2025 | 0 comments on Protivín | 270 |
  • Nádraží v Chrudimi

    Chrudim je lokální železniční křižovatkou. Od roku 1871 tudy vede trať z Pardubic na jih do Havlíčkova Brodu. Druhá trať, která je zaústěna do chrudimského nádraží, spojuje od roku 1899 Heřmanův Městec na západě s Borohrádkem na severovýchodě. Původní budova hlavního nádraží byla postavena v duchu klasického průmyslového stylu 19. století, typického pro rakousko-uherskou železniční architekturu.

    9. 5. 2025 | 0 comments on Chrudim | 186 |
  • Prostějov místní nádraží

    Prostějovské místní nádraží bývalo centrálním bodem tzv. Moravské západní dráhy, která vedla z Prostějova přes Chornici do České Třebové. Ačkoli je dnes provoz na tomto nádraží poměrně malý, původní rozsáhlá nádražní budova zůstává zachovalá. V současnosti je však z velké části nevyužívaná a probíhají diskuse o jejím dalším využití.

  • Staniční budova Grešlové Mýto

    Železniční stanice Grešlové Mýto byla otevřena v roce 1871 jako součást Rakouské severozápadní dráhy. Postavena byla již v roce 1870 jako křižovací a vodárenská stanice. Nachází se na trati, která je jednokolejná a neelektrifikovaná.

    9. 5. 2025 | 0 comments on Grešlové Mýto | 214 |
  • Nádraží Brno-Horní Heršpice

    Stanice byla vybudována v rámci rozvoje železniční sítě v 19. století. Postupem času došlo k rozšíření stanice, včetně přidání kolejišť. Po 2. světové válce a během 20. století stanice hrála významnou roli při obsluze průmyslových podniků a skladů v okolí. Dnes plní funkci stanice u depa osobních vozů.

  • Nádraží v Berouně

    Berounské nádraží bylo otevřeno v roce 1862. Současná odjezdová hala byla dokončená roku 1972 a cestující si ji pamatují díky své výzdobě. Nejzajímavější je okenní vitráž nad vstupem od Jiřího Kovaříka, který byl českým představitelem magického realismu.

    8. 5. 2025 | 0 comments on Beroun | 253 |
  • Nádraží Moravský Písek

    Moravský Písek v Jihomoravském kraji má menší nádraží. Nádraží bylo otevřeno v roce 1884 jako součást trati Rakouské společnosti státní dráhy (StEG), na trati z Břeclavi do Přerova. Pamětní deska je pod střechou nádražní verandy, směrem ke kolejišti.

    8. 5. 2025 | 0 comments on Moravský Písek | 214 |
  • Nádraží v Přerově

    První železnice do Přerova byla zprovozněna roku 1841 jako součást Severní dráhy císaře Ferdinanda, která spojovala Vídeň s Krakovem přes Brno, Přerov a Ostravu. Roku 1871 byla zprovozněna také trať směrem na Ostravu a Hranice, což významně posílilo dopravní důležitost města.

    8. 5. 2025 | 0 comments on Přerov | 266 |
  • Plzeň hlavní nádraží

    Plzeňské nádraží bylo zprovozněno roku 1862 jako součást České západní dráhy spojující Prahu s Plzní. Současná výpravní budova byla postavena v letech 1906–1907 podle návrhu architekta Rudolfa Štecha. Budova je postavena v novorenesančním a secesním slohu, přičemž secesní prvky jsou patrné zejména na štukové výzdobě a kovových detailech.

  • Nádraží v Mělníku

    Nádraží v Mělníku bylo vybudováno jako součást Rakouské severozápadní dráhy spojující Vídeň a Berlín. Autorem standardizované podoby stanic pro celou dráhu byl architekt Carl Schlimp. 1. ledna 1874 byl s mělnickým nádražím uveden do provozu celý nový úsek trasy z Lysé do stanice Ústí nad Labem-Střekov.

    6. 5. 2025 | 0 comments on Mělník | 220 |
  • Praha Masarykovo nádraží

    Masarykovo nádraží v Praze patří mezi nejstarší nádraží u nás. Slavnostně bylo otevřeno 20. srpna 1845 jako první železniční stanice v Praze. Bylo původně postaveno jako koncová stanice Severní státní dráhy, která spojovala Vídeň, Olomouc, a Prahu. Kvůli zaústění železnice do Prahy, musely být ještě proraženy městské hradby.

  • Praha hlavní nádraží

    Pražské hlavní nádraží je největší železniční stanice v České republice. Bylo otevřeno roku 1871 pod názvem Nádraží císaře Františka Josefa. Protože spojovalo Vídeň přes Olomouc s Prahou. Později bylo přejmenováno na Wilsonovo nádraží na počest amerického prezidenta Woodrowa Wilsona.

  • Nádraží v Šatově

    Železniční stanice Šatov se nachází v jihovýchodní části městyse Šatov v okrese Znojmo. 8. listopadu 1871 byla stanice otevřena pro pravidelnou přepravu. Původně malé nádraží, které spojovalo Moravu s Rakouskem, se postupem času zvětšovalo. V roce 1909 projíždělo denně stanicí již více než 40 pravidelných vlaků.

    5. 5. 2025 | 0 comments on Šatov | 218 |
  • Před hlavním nádražím v Ostravě

    První vlak dorazil do stanice 1. května 1847, kdy byla součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda spojující Krakov a Vídeň. S rozvojem těžkého průmyslu v regionu se nádraží stalo důležitým dopravním uzlem. Současný název „Ostrava hlavní nádraží“ nese od roku 1946.

  • Prostějov hlavní nádraží

    Stanice byla otevřena 1. července 1870 jako součást trati Nezamyslice–Olomouc. Postupně se stala křižovatkou dalších tratí, například do Litovle (1886) a Chornic (1889). Původní nádražní budova z roku 1869 byla zničena na konci druhé světové války.

  • Nádraží Holubice v Jihomoravském kraji

    Železniční stanice Holubice se nachází v Jihomoravském kraji na trati Brno–Přerov, poblíž Vyškova. Stanice byla otevřena v roce 1888. V roce 2011 byla stanice Holubice spolu s dalšími stanicemi vyřazena z jízdních řádů a osobní vlaky zde přestaly zastavovat. Od roku 2025 zde opět zastavují osobní vlaky.

    4. 5. 2025 | 0 comments on Holubice | 225 |
  • Nádraží v Bzenci

    Nádraží v Bzenci bylo vybudováno v roce 1884 jako lokální trať z Kyjova do Moravského Písku Zde se napojovala na hlavní železniční trať. Zajímavostí je tehdejší pojmenování stanic. Název „Bzenec“ původně neslo nádraží na hlavní trati, které dnes známe jako Moravský Písek. Pro odlišení tak zdejší nádraží dostalo název Bzenec město.

    4. 5. 2025 | 0 comments on Bzenec | 219 |
  • Pardubice hlavní nádraží

    První železniční stanice v Pardubicích byla postavena v roce 1845 jako součást Severní státní dráhy spojující Prahu s Olomoucí. První vlak do Pardubic přijel 20. srpna 1845. Významnou osobností spojenou s touto etapou je Jan Perner, který trať navrhl a dohlížel na její stavbu.